Smażone oscypki z miodem i borówkami

IMG_4332

Gdy w moje ręce wpadają oscypki, zawsze część z nich trafia na grilla albo na patelnię. Świeży, skrzypiący oscypek jest pyszny, ale oscypek na ciepło to mój faworyt. Małe oscypki grilluję na patelni grillowej w całości, duże kroję w grube plastry. Tym razem zapragnęłam oscypka nie grillowanego, a smażonego na maśle. Z miodem, bo odkąd kilka lat temu w knajpie „Ślimak” w Zakopanem spróbowałam grillowanego oscypka z miodem właśnie, jest to moje ulubione połączenie. Lepsze niż z żurawiną. Nie zrezygnowałam jednak z konfitury, ale żurawinę zastąpiłam borówką. Czasami używam także domowej konfitury z żurawiny z gruszką przygotowanej przez mojego tatę.

Jeszcze słowo w temacie oscypków. Naprawdę warto postarać się o świeżego oscypka, takiego, który skrzypi gdy go kroimy. Takiego właśnie kupiliśmy ze znajomymi w bacówce, na którą wpadliśmy przypadkiem wędrując po górach. Takiego  dostaliśmy w góralskiej chacie, do której trafiliśmy wracając w ostatnie wakacje z Bieszczad. Gospodarze wędzili tam właśnie oscypki nad ogniem w palenisku, mogliśmy się poprzyglądać. Mieli również wędzony boczek, słoninę, świeżutki bundz, miód od wolnych górskich pszczół. Wszystko przepyszne. Postaram się jeszcze kiedyś tam wrócić, o ile uda się trafić.

Zdarzają się jednak oscypki bardzo złe. Czy nazywają się oscypki, scypki, czy serki górskie to co je wszystkie dyskwalifikuje to przesuszenie. Również w zeszłym roku w pośpiechu kupiłam w ciemno kilkanaście oscypków, które radośnie i troskliwie zawiozłam do domu. Na miejscu okazało się, że sery są popękane i suche w środku. Nie nadawały się zbytnio nawet do grillowania. Od tego czasu już zawsze sprawdzam co kupuję.

SKŁADNIKI

  • małe oscypki
  • masło
  • miód płynny
  • konfitura z borówek

WYKONANIE

Oscypki smażymy na maśle (najlepiej klarowanym) z jednej i drugiej strony do lekkiego zrumienienia. Następnie przykrywamy patelnie pokrywką i smażymy je dalej na małym ogniu. Przygniatamy widelcem aby sprawdzić czy w środku są już wystarczająco miękkie.

Usmażone oscypki układamy na żurawinie a z wierzchu polewamy niewielką ilością miodu. Nie przesadźmy z miodem bo przystawka będzie za słodka.

IMG_4337

 

Skomentuj

