Rostbef marynowany w winiaku z grillowanym halloumi i prawdziwkami

DSC_0973 (2)Niedawno byłam przejazdem na Węgrzech, gdzie podczas obiadu w restauracji zainteresowało mnie danie sąsiada. Kawałek wołowiny na grzance, a na nim grillowany ser. Nie wiem jaka to była część krowy, jaki ser ani jak smakowało, ale obraz tej kompozycji pozostał mi w pamięci. Nie byłabym sobą gdybym nie zrobiła sobie tego dania skoro już tak za mną chodziło. A że mamy pełnię sezonu grzybowego – postanowiłam okrasić danie prawdziwkami i moją pikantną ogródkową rukolą.

Wybrałam ładny kawałek wołowiny – rostbef. Inspiracją do sposobu jego przygotowania był przepis* (na antrykot akurat) z książki Hanny Szymanderskiej „Kanon Tradycyjnej Kuchni Polskiej. Mięso”. Książka ta jest bogata nie tylko w piękne ilustracje, ale i w naprawdę ciekawe przepisy. 82 przepisy. Na razie wypróbowałam jeden i jestem zadowolona.

Na drugi ogień pójdzie „Wątróbka wieprzowa ala Radziwiłł”. Uwielbiam wątróbkę, ale zwykle przygotowuję ją w ten sam sposób – z cebulą albo truskawkami. Ten przepis to coś zupełnie nowego – wątróbkę szpikuje się kawałkami słoniny, a następnie dusi w białym winie, cytrynie, musztardzie i estragonie. Brzmi niezwykle ciekawie. W książce są przepisy na różne rodzaje mięsa – cielęcinę, wołowinę, wieprzowinę, baraninę, królika. Każdy mięsożerca znajdzie coś dla siebie. Książkę można kupić tutaj.

Rostbef marynowany w winiaku z grillowanym halloumi i prawdziwkami

SKŁADNIKI

(porcja dla jednej osoby)

  • Rostbef – kawałek 250 gram
  • 50 ml sosu sojowego
  • 50 ml winiaku
  • 50 ml soku z cytryny
  • czubata łyżka stołowa posiekanej natki pietruszki
  • 3 ząbki czosnku
  • sól
  • świeżo mielony pieprz
  • gruby plaster sera halloumi
  • gruba kromka chleba na zakwasie
  • 1 średniej wielkości prawdziwek
  • 3 gałązki świeżego tymianku
  • oliwa z oliwek

WYKONANIE

Mieszamy składniki marynaty: sos sojowy, winiak, sok z cytryny, pieprz. Wlewamy marynatę do szczelnie zamykanego woreczka kanapkowego. Dorzucamy do woreczka świeży rozmaryn, wkładamy mięso i szczelnie zamykamy. Odstawiamy na noc do lodówki.

Drobno siekamy natkę pietruszki, czosnek i chilli. Dokładnie mieszamy z oliwą. Przygotowaną oliwą nacieramy stek i z każdej strony delikatnie posypujemy go solą morską.

Steki smażymy na rozgrzanej patelni grillowej. Jeśli chcemy by stek był średniokrwisty smażymy go po ok. 4 minuty z każdej strony. Zdejmujemy mięso na talerz i dajemy mu odpocząć.

W międzyczasie na patelni na oliwie smażymy prawdziwki pokrojone wzdłuż na cienkie plastry. Do smażenia dodajemy gałązki tymianku. Delikatnie solimy grzyby.

Na patelni grillowej przygotowujemy kromkę chleba i ser halloumi (aż się zrumienią z każdej strony).

Na grzance układamy kolejno: rukolę, stek, ser, prawdziwki. Całość posypujemy świeżo mielonym pieprzem. Podajemy gorące.

*Nie trzymałam się ściśle przepisu z książki m.in. dodałam więcej czosnku; chilli i rozmaryn; zmieniłam proporcję składników marynaty według upodobań smakowych.

DSC_0976 (2) DSC_0986 (2) DSC_0985 (2)

Dodaj komentarz